Monday 14 January 2013

Tindak Balas Penyembuhan Dan Perubahan Ketara Setelah 2 Minggu Mengamalkan Collagen Rumpai Laut

Morning semua...maaflah sebab dah lame janji ngn korang nk update pasal perkembangan-perkembangan selepas saya mengambil collagen rumpai laut aritu kn..hari ni baru berkesempatan nak update kt sini...sekarang ni susah betul nak luangkan masa untuk blog ni..ape tak nye..baru nk ngadap pc je si kecil saya tu dah concure dulu dh..baru nk pegang note..die dah sibuk minta nak tengok favourite movie dia..puss in boot tu..pendek kata semua la dah jadi mainan dia..hp mama..hp papa..komputer..semua dia ingat mainan dia...itulah budak zaman sekarang..kite dulu kenal hp pn umur dh bape..ini umur belum masuk 2 tahun macam2 dah pandai...risau jgk kalau difikirkan...takut ter'advance' sgt susah nanti...hehe...

Alamak...terlebih sudah...ok lah ni saya list kan beberape tindak balas yang saya alami dan perasan selepas pengambilan rumpai laut ni yea...mungkin ade jgk yg terlepas pandang kot...

Hari pertama:
Saya ambil selepas bangun dari tidur ketika perut kosong..selepas minum rumpai laut tu..saya rase kenyang je..biasenye bangun tidur je mesti nk kena alas perut walaupun dengan secawan air panas..tapi hari tu saya dapat bertahan sehingga selesai menyediakan makanan untuk makan tengahari...tapi malamnya..saya mengalami sakit kepala yang agak teruk..mungkin itu adalah tindak balas kerana saya memang ade migrain..satu lagi yang saya perasan..selera makan saya agak terkawal..bile makan rase cepat kenyang..wah..ini sudah bagus..dapatla saya berdiet...

Hari kedua
Saya ambil lagi 2x sekali sehari..hari ni saya dapati masalah sembelit saya mcm kurang...proses pembuangan berjalan dengan selesa x mcm selalu..tapi saya juga dapat rasekan badan mcm bisa2..rase cam nak demam urat je..mase tu saya belum terfikir yang kesakitan2 yang saya rase ni ade kaitan dgn pengambilan rumpai laut ni..sebab badan saya memang agak selalu mengalami bisa2 mcmni...so saya teruskan juga meminum rumpai laut ni dgn bancuhan sunquick...

Hari ketiga
Saya mula diserang selsema,batuk,bisa badan,tekak rase berlendir je,mengantuk yang amat,muke n hidung rase gatal,tekak cepat kering..automatically saya jadi kuat minum air kosong..selalunya klau g keje beli air mineral sebotol kdg2 sampai 3 hari pn belum tentu habis..tapi sekarang 2 botol sehari pn x cukup rasenye...tapi..asyik ulang gi toilet je la pastu..tapi best..perut da tak sebu mcm selalu...di sebalik kesulitan yang saya alami tu..ade yang menambahkan keazaman saya untuk meneruskan pengambilan rumpai laut ni..hari ketiga je my syg tegur muka saya nampak bersih n cerah walaupun x mekap..wah..seronoknya...lepas my syg tegur baru saya perhatikan wajah n badan di cermin..baru saya perasan jeragat n bekas jerawat saya cm dah pudar sikit..yang best nye lagi...kulit saya mcm mula menunjukkan kesan2 pemutihan...cewahh..putih la sangat kn...hehe..tapi betul la...cerah die lain tau..cm ade pink2 sikit...rase cm berseri sikit muka ni...alhamdulillah...

Hari keempat
Masih lagi minum 2x sehari..saya mula demam urat..badan sakit2..yang x best nye..saya mcm nak semput..malamnye saya x boleh tido..lendir kt tekak bertambah banyak..saya xboleh baring..jd sesak nafas..last2 terpaksa tido kt sofa..tidur bersandar je baru lega...saya ingat sebab rumpai laut tu berlendir yang menyebabkan tekak saya mcmni...saya mula fikir bukan2..mane tahu ade side effect ke kn...

Hari kelima
Saya x minum hari ni...mula rase sangsi..saya google semula maklumat berkaitan...bile diteliti rupenye ade pesanan khas kepada penghidap athma..tak boleh ambil rumpai laut ni setiap hari dan berterusan...tapi saya bukan penghidap athma..entah la..mane tahu hampir2 kn...so sy pn decide untuk mengkategorikan diri saya sebagai penghidap athma n cuba ambil rumpai laut ni seperti yang disarankan...tapi saya stop beberape hari sehingga lendir@kahak di tekak saya ni kurang sikit sebelum minum semula..

Hari ketujuh
Alhamdulillah..hari ni tekak saya dah mula ok dan tindak balas yang laen pun dah mula kurang..badan dah mula rase ringan...tegang bahu pun x seteruk selalu..cuma kalau saya bertugas di kaunter sibuk je baru lah terasa ketegangan bahu..selsema dah mula kering..batuk je ade lg sikit2...hari ni saya mula ambil sekali sehari je..malam saya skip..sedih gak sebab rase mungkin kesannye lambat sikitla kn...tapi nak wat camane..biar lambat asal selamat kn..

2 minggu
Alhamdulillah setelah mengamalkan sehari sekali..saya tidak diserang semput lagi..tekak pun dah x berlendir sangat...mungkin kotoran dah kurang kot...simptom2 tindak balas pun dah mula kurang..mungkin toksin dalam badan saya dah hampir habis dibuang kot ek...alhamdulillah...tapi kan...ade satu ni yang memusykilkan saya...masuk minggu kedua ni...breast saya rase mcm membengkak n menyucuk sikit...rase cm time nk period gitu...risau gak takot tande penyakit kan...minta dijauhkan la dari penyakit bahaya...tapi saya cm perasan yg ade anggota tertentu kt badan saya mula mengalami penegangan...hehe...malu lak nak cakap...paham2 sendiri la ek...seronoknya saya...mgkin rase mencucuk n berdenyut tu sebab kesan penegangan kot...hopefully la kan...hee ^_^ excited dah ni...tapi nampak gayanya jerawat pula mula nk kua ni..risau plk...tapi rwdha je lah..mane tahu die nk kuakan semya dulu kn...

Lain-lain tindak balas
Tekak mudah kering kena banyak minum air kosong
Mudah berpeluh
Jerawat

Lain-lain Perubahan positif
Kurang selera makan
Berubah jadi kerap minum air kosong..dulu susah nye nak amalkan minum air kosong
Kulit agak cerah..x kusam mcm dulu
Dapat mengurangkan pengambilan kafein..

Oklah..setakat ni dulu perkongsian tentang tindak balas dan perubahan setelah mengamalkan pengambilan collagen rumpai laut...jom pakat2 try...so far saya rase seronok sangat dgn perubahan positif yg dah mula saya rasekan..rasenye nak menten je yg ni..lagipun ia x lah mahal macam collagen2 lain di pasaran...jom same2 sihat dan cantik.... ^_^

No comments: