Tuesday 13 November 2012

Hilangkan hanyir ikan pari

Semalam my syg request nk makan ikan pari bakar..alamak..saya xpernah masak ikan pari ni..setahu saya ikan pari ni hanyir kuat sikit..takut x jadi je..tapi sebab syg dh mntak..try je la kn..
My syg kata try je basuh cam yg biase wt time basuh ikan n ayam ikut care mak..alhamdulillah..memang xde bau hanyir dah ikan pari ni mase kami mkn td..
Ok..carenye simple je..basuh ikan pari tu bersih2 sampai xde rase berlendir..lepas tu..gaulkan dgn tepung gandum n perahkan asam limau..xkisahla asam ape tp sebaiknya limau nipis la..td saya guna limau kasturi je..sebab xde limau nipis..tambahkan air sehingga ikan tu tenggelam smua..biarkan lebih kurang sejam..kemudian bilas semula..then bolehla di perisakan..td saya cuma perisakan dgn garam..serbuk kunyit n serbuk kari je..perapkan dalam setengah jam then bakar or gril kt non stick pan..saya guna pemanggang ajaib..jap je dh masak..alhamdulillah my syg ckp sedap...hee...happy..

No comments: