Friday 4 January 2013

Penyediaan dan Pengambilan Collagen Rumpai Laut

Alhamdulillah..hari ni masuk hari ke-4 saya minum collagen rumpai laut yang saya pesan dari kawan...mula-mula hari tu risau je nk try..memikirkan penyediaan dan bagaimana rasa dan baunya..kembang tekak dibuatnya..hehe..
Saya beli collagen mentah rumpai laut kering dari kawan..cara penyediaannya memang agak cerewet kerana memerlukan kita merendamnya semalaman sebelum merebusnya..sebelum tu kena basuh dulu sebanyak lima hingga enam kali..bila dah kena air..bau nya makin naik...loya jgk tekak saya ni nak menyudahkan sehingga basuhan keenam...lepas tu rendam dengan air masak atau air tapis semalaman...rumpai ni akan mengembang sedikit...baunya...tak payah cite la...tapi bila dibasuh lagi..baunya makin kurang...sambil basuh saya asyik fikir je..boleh ke aku nk telan benda ni...baunye pn dah tak tahan ni...nasib baik la bendanya xmahal sangat...hee ^_^
Esoknya...selepas toskan dan basuh lagi enam kali...saya rendam lagi sekali dengan harapan baunya makin kurang...saya punya ni direndam sampai 24 jam la jadinya...hehe...selepas direndam semalaman..rumpai laut ni dah lembut dan kembang sikit...dah jadi macam agar-agar gitu...malamnya baru saya rebus...ikut cara penyediaan yang ditulis dekat pamplet tu je...bila air mendidih je tutup api dan sejukkan...toskan untuk mengasingkan rumpai tidak hancur tu  dengan yang dah cair...bila dah agak sejuk boleh dimasukkan ke dalam bekas dan disimpan ke dalam peti sejuk...manakala yang hampasnya tadi...betul ke panggil hampas ek..yang masih tak hancur tu plk saya lenyekkan dekat tapis supaya tidak berketul sangat dan simpan dalam bekas lain untuk dijadikan masker...simpan dalam peti sejuk jugak...so...esoknya la baru boleh test dapat ke tidak saya menelannya...malam tu saya try masker je...sambil mencuci bekas2 yang dah digunakan tadi saya ambil sisa-sisa yang tinggal dan sapu kt muka dan tangan...sayang pulak nak dibasuh gitu je...
Oh ya..lupa lak nak cite pasal baunya ek..masa merebus tu saya elakkan dari terbau hanyirnya..takut nanti tak tahan baunya saya langsung tak boleh nak minum pulak...hee ^_^  masa nak tuang dalam bekas tu...masih suam lagi ade lagi wap sikit-sikit...nak wat camane..terbau jgk la..kembang tekak ni dibuatnye..berair mata ni tahan...hehe...tapi bila dah sejuk baunya makin kurang...yang saya sapu kat muka dan tangan pun takde bau sangat...lega sangat2 masa tu...bukan ape..kalau boleh minum n pakai...tak lah membazir kan...

Jelly Rumpai laut yang original dan yang dah bancuh dengan sunquick

Esoknya...bangun je saya terus ke dapur untuk mencuba jelly seaweed ni...dah jadi keras sikit cam jelly...saya ikut cara macam kawan saya pesan..kalau tak berani nak telan gitu je bancuh dengan sunquick sikit..malam tadi saya dah prepare beli sunquick siap-siap..so..saya ambil jelly ni 3 sudu masukkan dalam gelas...tambah air,gula sikit dan sunquick....kacau-kacau sebab xnak rasa berketul2 sangat...waktu terbaik untuk ambil ialah semasa perut kosong sebelum sarapan dan sebelum tidur...baca bismillah dan selawat...then saya telan satu nafas je..hehe..alhamdulillah..saya berjaya menelannya tanpa term****h...saya ni jenis yang susah sikit nak terima kalau makan benda2 yang ada bau hanyir ni...ikan sungai pun saya tak leh telan camane...rasa gembira sangat2 sebab saya dapat minum jelly rumpai laut ni...bile dicmapur sunquick dan diminum sejuk...rasa sedap pula..xde langsung bau atau rasa hanyir...mudah-mudahan saya dapat manfaat dari khasiatnya...
Ok..setakat ni dulu la cerita pasal collagen rumpai laut ni ea...sebenarnya saya dah tak sabar nak kongsikan perubahan-perubahan dan tindak balas yang saya alami walaupun baru ambil untuk 4 hari...kesan dia memang cepat nampak...pure la katakan...tapi saya terpaksa stop dulu sebab si kecil saya dah merengek nak kan perhatian...nanti saya ceritakan perubahan positif yang saya dapat rasakan setelah amalkan collagen rumpai laut ni nanti yea..

No comments: